onsdag 8 februari 2012

Medicinering eller inte mediciniering, det är frågan.

Min dotter gör det ännu inte, tar medicin för sin ADHD. Det kom aldrig på tal vid utrednigen och jag frågade inte.
Det är ju inte något man vill som förälder, att ett barn ska behöva medicineras.

Hon är inte heller den hyperaktiva sorten som klättra högt och lågt och inte kan sitta still.
För er som inte vet så är ADHD förkortning för (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder).
http://sv.wikipedia.org/wiki/ADHD

Det är inte alla som är hyper aktiva utan att för den delen ha ADD (Attention-Deficit Disorder ) då man har svårigheter att komma igång och att avsluta.

Men nu till problematiken och det är att lillan har mycket svårt att fokusera och samla tankar i skolan. Blir lätt trött och måste gå ut ut klassrummet för att vila.

Tanken om medicinering har legat och grott ett tag men jag är kluven.

Jag är orolig att det ska påverka henne negativt både gällande diabetesen och hennes personlighet. En del kan bli deprimerade som biverknng.
De som talar sig varma för medicininering säger ofta till mig att det är så bra. Han eller hon blev som en helt annan unge.
Men vill jag det? Jag älskar min dotter precis som hon är! Tänk om hennes unika personlighet och härliga charm försvinner?
Jag vill inget hellre än att finna "den rätta vägen" för henne. Den som gör hennes liv enklare. Kan detta med medicin vara svaret?

Frågorna är många och jag antar att vi helt enklet måste ta den hårda vägen och prova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar