fredag 12 augusti 2011

Säg vad du menar....

...och mena vad du säger.

Det borde vara rätt enkelt tycker jag.
Kanske har lite Aspergerdrag över mig för det är ju precis så de fungerar. Vi andra snackar så mycket skit och lovar runt men håller tunt.

Vad leder det till egentligen?
Ingen har väl någonsin blivit glad över att ha blivit lovad "guld och gröna skogar" från någon som sen inte kunnat leva upp till det.
Saker och ting händer och förutsättningar förändras absolut men vad är det som gör det så svårt för en del att säga just det. Ledsen men det här kommer inte hålla eller jag kan tyvärr inte fixa det här just nu.

De flesta människor kan ta det och det ger betydligt mer respekt än att undvika att svara i telefon eller komma med ännu fler tomma löften.

Som när du exempelvis är ny på jobbet. Om man talar om det har de flesta förståelse för att det tar lite längre tid.

Har lärt upp många personer under mina år på diverse kundtjänster. Det bästa sättet att lära sig är att hoppa in i telefonen så tidigt som möjligt. Learning by doing. Om de behövde sätta samtalet på vänt för att be om hjälp så fick de instruktioner av mig att gå in och meddela att det kommer dröja lite till. Bara ren allmän hyffs.
Ingen kan kunna allt men den människa som inte kan ta svaret:
"Jag vet tyvärr inte men jag tar reda på det och återkommer."
borde kanske tänka på hur de själv agerar?

Så för att avsluta:

Säg vad du menar och mena vad du säger.

//J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar