lördag 25 juni 2011

Vad blir det för väder?

Vädret är ju ständigt aktuelllt och särskilt en helg som denna. Det stöts och blöts om det skall regna eller inte.
Eftersom jag inte kollar på TV så ser jag sällan eller aldrig på väderleksrapporter. Det är faktiskt ganska befriande. Jag behöver inte bli besviken på att solen inte skiner för att jag har förväntat mig det.
Stämmer helt enkelt av när jag går upp och anpassar min kädsel efter rådande väderlek.

Visst är det bra att ha koll ibland och detta beteende bryter egentligen helt mot mitt kontrollbehov MEN fenomenet väder kan jag ju inte styra. Det skiter fullständigt i vad jag gör och alltså inget jag kan påverka.

Ett ganska lustigt exempel på hur detta med att fövänta sig vad vädret skall vara hörde jag för ett par år sedan.
En kvinna hade lyssnat på väderleksrapporten som hade lovat: Ostadigt väder med risk för regnskurar.
Detta var under sommartid och kvinnan som var solmissbrukare såg sina chanser till sol som minimala.
Hon bokade sonika tvättstugan för att hålla sig sysselsatt. Men kan man tänka sig, sken inte solen denna dag som aldrig förr! Kvinnan blev så arg över den missvisande rapporten att hon ringde upp SMHI och skällde ut någon stackare som råkade svara i andra änden...

En annan aspekt är att vi överför våra känslor av värme och kyla på andra. När man har ett barn med taktil överkänslighet så blir detta mycket tydligt. Hon kan t ex under flera år inte klarat av att ha täckbyxor vilket resulterat i att hon går i tights året om då jeans inte är att tänka på. Att ha jackan knäppt går heller inte men hon blir ständigt tvingad till detta av andra fast det vållar otrolig olustkänsla hos henne.
Inte heller kan hon ha jacka på sig i bilen med säkerhetsbältet över. Hon måste ta av sig jackan för att sedan lägga den över sig i bilen  efter att ha spänt fast sig.
Strumpor har hon inte använt på flera år så det är barfota som gäller året om.

Saken är den att hon 99 gånger av 100 inte fryser. Jag har lagt min energi på att försöka få henne att ha å pass varma kläder som möjligt och skitit i om jackan är uppdragen för att ta fighten om vantar och mössa istället. Sen har jag fått tagit fighten om uppdraget blixtlås med skolan i alla fall  ...

Vet inte om detta bidragit till min ovilja att kolla väderleksrapporten. På detta sätt behöver jag inte ligga sömnlös och oroa mig över hur jag ska få på henne kläder utan får ta den pucken på morgonen och istället se till att de vardagskläder som accepteras för tillfället är hela och rena.
Vi har en 5 håls regel och en 5 fläcks regel. Mer än 5 hål så är det släng och mer än 5 fläckar så är det smuts.

För att summera. I min värld är det så mycket andra saker att tänka på att jag inte orkar lägga energi på om man ska äta sillen ute elller inne flera dagar i förväg. Man får ta vädret som det kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar