söndag 5 juni 2011

Ta en nyhetsfasta.

För ca 10 år sedan gick jag igenom en separation med många förvecklingar. Hälsan tog stryk både fysiskt och psykiskt. Under denna period som var som mest intensiv i ca 2 år slutade jag nästan helt och hållet att läsa nyheter och titta på TV. Jag orkade helt enkelt inte med allt elände som det skrevs om i världen och inte allt strunt som visades på TV. Jag hade nog med mig själv och mitt elände.
Jag lyssnade mycket på musik och läste istället. När jag senare kom ur krisen kom jag aldrig riktigt igång med TV-tittandet och jag har märkt att jag inte saknar det alls. Så mycket av vår tid slösas bort med slötittandet. Många frågar mig hur jag hinner med allt och ni har redan läst svaret.
När det gäller nyheter så sållar jag hårt och hoppar över så mycket misärartiklar jag kan. Det påverkar mig verkligen negativt att läsa om allt detta elände i världen och det är ju de rubrikerna som säljer.
Titta i dagens tidning. Hur många glada reportage hittar du kontra misärreportage?

Vissa kanske tycker att jag blundar för det otäcka men nu ska ni få "höra".
Satt och lyssnade på en ljudbok med min favoruitförfattare Robin Sharma och i boken: Vem gråter vid din grav? tar han just upp detta. Hans rekommendation är att ta just en nyhetsfasta. Han menar att du förr eller senare får reda på allt skvaller och även det väsentliga ändå via din omgivning, vänner ,bekanta och arbetskamrater. Kändes rätt skönt att få denna bekräftelse.
När jag tidigare pratat om detta så blir man nästan idiotklassad. Det är inte ok att INTE följa Idol och Let´s dans...
Men jag står fast vid mitt beslut och fyller min tid med mer kvalitet och glädjeämnen. Har dock en bekännelse:
Jag tittar på Hollywoodfruar och liknade program. Då häller jag upp ett glas vin och lite wasabinötter i en kristallskål. Lägger upp fötterna på soffan och njuter av en 45 minuters lång stund av 100% No brain TV.
Ja även solen ( och blondiner) har sina fläckar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar