onsdag 29 juni 2011

Se inte tillbaka

För ett par år sedan fick jag frågan om jag ångrade att jag slutade på ett av Sveriges största företag.
En helt naturlig fråga men jag blev ställd. Hade aldrig funderat i de banorna. Om något inte fungerat i mitt liv har jag ändrat på det och inte sett tillbaka.
Ibland har det gått lite väl fort med facit i hand men så har jag löst det igen. Man skulle väl kunna säga att jag är en handlingsmänniska. Det är en egenskap jag är stolt över. (Läs detta noga nu käre make).

Livet är för kort för att gå och älta om man skulle gjort si eller så. Eller ännu värre bara gnäller en massa och får ingenting gjort!
Jag har skrivit det förr och skriver det igen: You can´t change the cards you are delt, only how you play them - Du kan inte ändra på korten du får i en giv, endast hur du spelar dem.

Men frågan fick mig i alla fall att stanna upp en stund och tänka. Nej jag ångrade inte detta beslut. Jag ville inte fastna i ett mönster. Fick ett råd en gång av min chef som jag tycker är bra.
- Om du kan allt på dina 5 fingrar kanske det är dags att gå vidare? Jag tycker det stämmer. Det är vågat att lämna sin trygghetszon och ta steget ut i det okända men du växer som person. Det är viktigt att fortsätta lärta så länge vi lever.
Min dotters speciallärare fick av en mamma förslaget att kanske gå en kurs men han behövde inte det vara svaret, han kunde redan allt..... Låter det uttalandet tala för sig själv.

Hur gick det då när jag bytte jobb? Inte så vidare värst bra. Lilla jag fick jobb på en patentbyrå.  Kan man tänka sig :O)
För er som inte vet så är det en mycket byråkratisk och arrogant värld. Du ska helst inte tilltala någon innan du blir tilltalad och dessutom värdera frågor innan de ställs för att se om de är värdig personen du tänker fråga. Snacka om att hamna på fel plats! Att tänka efter före har ju aldrig varit min grej det vet vi ju redan. Det var förövrigt här som jag somnade på mötet med chefen.
Men skam den som ger sig. Jag förstod rätt snabbt att denna värld icke var för mig och 7 månader senare hade jag ett nytt jobb.
Det kanske inte alltid är så lätt att skaffa nytt job men det jag vill poängtera är att jag gjorde ett modigt val, det blev inte helt 100 och då tog jag tag i det och gjorde om.

Sitt inte och vänta på att saker och ting ska hända. Bli herre över ditt eget liv och skapa din egen lycka.

Är det inte dags för ännu ett ordspråk, jo men tamejsjutton det är det!

"Istället för att gnälla över mörkret, tänd ett ljus."

Nu lovar och svär jag på att ha en ordspråksfri vecka.

Natti natt folket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar