lördag 18 juni 2011

Filmtips

När det gäller film & TVså kanske ni har förstått att det inte är en stor passion i mitt liv men jag vill ändå tipsa om mina favoritfilmer. Jag håller på att titta igenom dem igen med min äldsta dotter och det är supermysigt.

Nått som slog mig alldeles nyligen var att  90% av alla filmer har en sak gemensamt. De har alla starka kvinnor i huvudrollen även om filmerna i sig är vitt skilda i genre och handling.

En liten udda sak om mig (ja ja, jag vet att det finns många):
Jag har alla biobiljetter från 1982 -1998 inklistrade i 3 böcker komplett med vem jag gick med, vart och
VJT = Vad Jag Tyckte.
Lite kul att se vad jag gav Top Gun och Karate Kid i betyg när det begav sig :O)

En av mina första favoriter är Purpurfärgen med Whoopi Goldberg och Ophra Winfrey.
(Den såg jag på bio med min pappa i Göteborg den 1/11 1986) Den fick en femma i min biobiljettsbok.

Aliens II med Sigourney Weaver. Gillade även 1:an men i 2:an är det verkligen hon som styr skeppet.

Stekta gröna tomater med Kathy Bates m fl är en mys mys mys rulle som alltid slutar i en skvätt tårar.

Erin Brookovich med Julia Roberts är en riktigt bra film baserad på en sann historia där man får se hur en kvinna vågar sticka ut hakan och ger blanka f-n i vad det kommer att kosta henne själv.

När lammen tystnar med Jodi Foster är också en riktigt bra rulle som bevisar att man kan bli skrämd utan att behöva se inälvor och splatter i detalj.

Temple Grandin med Claire Danes som jag tidigare bloggat om. En sann historia om en kvinna med autism och hennes kamp för det hon är och tror på.

Det är dom jag kommer på just nu. Har ni några tips på liknande rullar så tar jag gärna emot dem.

Om ni redan sett dessa filmer så vet ni att dessa brudar är starka. Kanske inte från början men de har en livsgnista och ett j-a anamma som jag själv vill ha. Ingen ska få sätta sig på sig eller de mina så det så!

Ja och så har vi plumpen i protokollet:
Den blå lagunen med Brooke Shields.
Skriver nog ingenting mer om det.....

Kram på er

/J


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar