onsdag 29 juni 2011

Sluta inte leka

Som ni kanske redan märkt gillar jag citat. Har en mycket vacker skrivbok där jag skrivar upp citat som är bra. Tittar i den ibland och tänker återigen att de här var bra att jag skrev upp.

Vill dela med mig av ett citat:
"Vi slutar inte leka för att vi blir äldre, vi blir äldre för att vi slutar leka"

Tycker att det stämmer väldigt bra. Vi kanske inte alla kan sitta på golvet och leka med dockor eller köra med bilar (vi kommer ju inte upp sen) men vi kan anstränga oss för att bevara vårt barnasinne.
Jag har varit inne på det tidigare om att vara lite mer som barnen. De är snabba på att hjälpa andra och tänker inte på hur de ser ut, borde vara eller borde göra hela tiden.
Tycker att livet vore roligare om flera vågade vara lite mer spontana.

Jag har alltid "lidit" av åkomman att inte tänka efter före. Vissa resultat av detta har ni redan fått ta del av.
Här kommer ytterligare exempel:

För ett antal år sedan, ja faktiskt redan i början på 90-talet jobbade jag i en matbutik.
Det fanns då en sorts godis Bon Bons som hade mycket konstiga namn som t ex Hundpruttar, Öronvax och Stora tuttar. Kommer ni håg dessa?
Hade en kund som stod och tittade på påse med just Stora tuttar. Han sa:
- Tror jag ska köpa denna till mina småkillar för de gillar tuttar.
Tyckte att detta var en rätt kul sak att säga så jag drog till med:
- Brås de på pappa då? Med facit i hand kanske det inte var så smart. Han blev knallröd i ansiktet och hängde tillbaka påsen...

Men å andra sidan om jag nu hade varit mindre spontan och hela tiden tänkt mig för så skulle mitt liv varit mindre fyllt av (andras) skratt och jag skulle ha betydligt mindre att skrivas om här.

Så bevara ditt barna sinne och "Live a little"




PS Hur galen på en skala var inte denna ide?!

1 kommentar: