tisdag 14 juni 2011

Den värsta dagen på året

Så är det nu äntligen över. Den värsta dagen på året. Detta är en sak som man kan ha svårt att sätta sig in i som förälder till ett "normalt" barn men skolavslutningen är jätte jobbig. Har ditt barn lite fjärilar i magen så kan du multiplicera det med 100 för ett barn med NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar).

För många barn av dessa barn märks tecknen redan flera dagar innan med humörsvägningar och lättretlighet för att sen nå kulmen kvällen innan. Igår kväll körde jag helt slut på de pedagogiska resurserna.
Att förebygga, förhindra och avbryta utbrott tar enormt mycket kraft. Även om kvällen innehöll "utbrott" av glädje i form av fnitterbryt så är det alla toppar och dalar som är så krävande.
Jag stöp i säng kl 22.30 totalt slut efter att ha "släckt ett antal bränder".

För ett barn med NPF kan resultat av ett glädje fnatt vara lika utmattande som ett utbrott av ilska och det är lätt att glömma bort.
Nu har vi turen att vi "slipper" fira skolavslutningen med de andra klasserna och det är otroligt skönt för både mitt barn och mig. Jag hade förmodligen valt att stanna hemma i annars. Det kostar helt enkelt för mycket.
Men det blev en liten och trevlig tillställning som avlöpte väl och nu kan vi andas ut tills det är dags för skolstart i ny skola.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar