måndag 27 juni 2011

Våga drömma!

Att ha drömmar har för mig blivit viktigt under senare år. I dina drömmar kan du göra allt och bli allt du vill. Uppmuntra dina barn att drömma stort och berätta för dem att de kan bli allt de vill om de kämpar hårt och brinner för vad de vill för allt är möjligt.
Tänk om alla barn får denna start i livet? Hur många skulle inte prestera mera?
Istället för att bli inprogrammerade sina begränsningar uppmuntra de talanger som finns hur obetydliga de än må vara.
ALLA är bra på någonting och ALLA behöver höra det.

Jag hade drömmar som liten men de fick inte utvecklas och självdog snart.
Nu är jag vuxen och har märkt att jag har svårt att sätta upp mål för min verksamhet. Visst ska mål vara nåbara men man bör även ha ett långsiktigt mål, en dröm om vart man är på väg.

Det finns en person som berättar om det här mycket bättre än jag.
Jag kommer att bifoga en länk till The last lecture av Randy Pausch.

Han beskriver just detta om vikten av att låta barn drömma och har en hel del annat att lära dig om du tar dig tiden.  Föreläsningen är på ca 1 timme och jag kan garantera dig att det kommer vara en av de mest givande timmarna i ditt liv.
Mer tänker jag inte skriva då jag tror på att man ska få bilda sig en egen uppfattning om det mesta.
Men jag hoppas innerligt att ni får ut lika mycket som jag av detta. Då kommer jag ha gjort min goda gärning för idag och många dagar framöver. (Föreläsningen är på engelska utan text men hans bok finns att beställa på svenska hos Bokia för futtiga 41 kr)

http://www.cmu.edu/randyslecture/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar