onsdag 9 november 2011

Vett och etikett

Denna rubrik är ett ständigt aktuellt ämne för mig som vägrar anpassa mig till just etikettbiten.
Vett det har jag (även om en del säkert inte håller med.)

Fick idag höra något som gjorde mig mycket fundersam.
Det finns tydligen "först sig påare" som hävdar att det är oproffsigt att skicka mail rörande jobbet efter kontorstid ........

Så om jag nu skulle jobba över till 22 så ska jag alltså undvika att skicka mail?
För det första:
Hur många tittar på klockslaget?
För det andra:
Borde inte innehållet vara av mer betydelse än när det är skickat?
För det tredje:
Säger inte detta mer om mottagaren än om avsändaren?

Vi är ett par stycken som har svårt att få ihop livspusslet och ibland räcker inte de vakna (ordinarie arbetstid) timmarna till. Då får man ibland tulla på sovtiden.
Är jag oproffsig och jag svarar på ett mail från en kund 01.30 istället för att vänta till 12.00 när jag befinner mig i butiken?

Det finns så mycket regler (etikett) om hur vi ska vara, göra, säga och klä oss att det skulle behöva vara ett av kärnämnena i skolan.
Där skulle då ex Magdalena Ribbing kunna komma och lära ut vikten av att kvinnor över 50 undviker kortärmat och att man naturligtvis inte har använder bruna skor efter 6.
KLOCKAN sex för er som inte hängde med på den, tro mig inte alla gör det :O)

Jag tycker att människor som ägnar så mycket tid till att bry sig om vad andra människor gör och inte gör bör skaffa sig något som kallas för livskvalitet.

Se människan.

Naturligtvis får man inte bete sig hur som helst och där kommer ju vettet in.
Men om jag nu väljer att fylla på ett vinglas upp till kanten så tror jag inte att mitt människovärde sjunker eller vad tror ni?

Kram från FVJ

FörortsVulgotJessie

3 kommentarer:

  1. tjing!!

    jag håller fullständigt med du! om jag skulle se till o svara folke enligt den där personen du nämner så skulle jag helt enkelt aldrig svara på några mail alls!!

    kram

    SvaraRadera
  2. Visst kan du mejla efter 22. Det är du som avgör detta, kanske det vore värre om du ringde och messade (det hörs). Men det är din tid och visst kan även jag kolla detta, men mer av intresse. Det finns massor av klädfrågor som kommer upp hela tiden, bra att du nämner det. http://blogg.vett-och-etikett.com

    SvaraRadera
  3. Tack för inlägget Mats. Känns skönt att veta. Ha det gott//J

    SvaraRadera