tisdag 4 oktober 2011

Det är inte lätt...

...att vara småföretagare i Sverige.
Nu tänker jag gnälla men tror att det kan vara bra för er som inte är insatta att veta hur det verkligen ser ut.

Du måste idag ha en registrerad kassaapparat för att få hantera kontanter spm kostar minimum 13.000kr.
Vill du ta betalt med kort kan du välja på att pynta 8000 kr för maskinen eller hyra för 635 kr i månaden. Dessutom tillkommer en procentuellavgift för varje kortköp.
Vill du kunna fakturera kunder har du som liten företagare mycket små möjligheter att kunna driva in pengar från kunder som inte betalar och är därför hänvisad till företag så såom Klarna.
De tar ut en administrationsavgift samt en procentuell avgift per köp.
Vill du sätta in kontaner på banken så får du nobben utan hänvisas till en instättningsautomat som hjälper dig mot en avgift eller så skall du hyra en sk service box.
På detta tillkommer hyra för dig som har en webshop och även hyra för en fysisk butik.

Till detta kommer alla möjliga avgifter som skattemyndigheten tar ut, bokföringsbyråer och revisorer.....

Dessutom skall tilläggas att vi kvinnor ofta är extremt dåliga på att tabetalt för det vi gör och om man lägger ihop alla dessa faktorer så är denna bransch inte lätt att få lönsamhet i.

Men skam den som ger sig. Jag kämpar vidare.

//J

1 kommentar:

  1. Ditt fina lilla rim var PRECIS vad jag behövde! :) Gjorde min morgon!
    Tusen tack fina vän! Glad jag har dig :)

    SvaraRadera