fredag 14 oktober 2011

Vinter fasa

Nu är snat vintern här
med allt vad det innebär.

Låter som en dikt jag skrev i mellanstadiet.

Men så är ju faktiskt fallet. Tyvärr har vintern inte så mycket positivt att medföra.
Sen jag fick barn innebär vintern att allt blir mer jobbigt. Alla kläder som måste införskaffas till ohyggliga priser t ex. 600kr per del för en täckbyxa och täckjacka till sonen (inte ens nått märke).
Nej det blev secon hand istället som vanligt. h
Har ju ingen som skall ärva kläderna denna gång och då blev jag snål.

Sen kommer vi till det andra barnet som har taktil överkänslighet. Hon klarar inte av lager på lager med kläder. De senaste åren har vi dock hittat ett par täckbyxkor hon klarat av och i år hade vi sådan tur att hon kunde ha samma jacka! Det blir nog thigts och strumplöst i år igen även om besvären har blivit något lättare att hantera för henne. Det går år åt rätt håll vilket jag är väldigt glad för.

Nu börjar också den sk "Klibbi klibb" säsongen.

Båda tjejerna har vad jag kallar "säsongs hud". Löven hinner knappt gulna på träden innan deras hud blir torr som fnöske och måste smörjas in.
Det har varit riktigt besvärligt under åren då de blivit så torra att det har svidit när jag smörjt dem.
Ett tag gick jag in när de somnat och smörjde nariga händer och armväck. Sen hittade jag en salva utan karbamid vilket underlättade något. Ytterligare knep jag tog till var att låta dem rita gubbar i salvan för att ta fokus från svedan vilket lyckades rätt bra.

Ja så vintern skulle jag kunna hoppa över helt enkelt, eller i alla fall allt de extra jobb det innebär. Känns som att man har så det räcker i alla fall...

Ha det gott //J






PS Den här bilden har JAG tagit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar