tisdag 11 oktober 2011

Uppretad!

Jag blir så arg när jag läser på Aftonbladet.se om de recensioner som Britney fått i Danmark.
Rubriken lyder:

SÅGNINGEN: – En knubbig och lat robot

Varför måsta alla vara så viktfixerade? Det är egentligen inte konstigt att 5-åringar bantar i dagens samhälle.

Jag har alltid aktat mig väldigt noga för att ge mina tjejer pikar när det gäller mat och istället försökt att berätta om de sundare alternativen.
Att få elaka kommentarer som att: - Du bryr dig minsann inte om du tar en bulle till! hjälper inte en ung tjej att få rätt inställning.
Jag blev jätte glad när min äldsta dotter får många år sedan ställde sig vid en mätsticka på H&M och sa:
- Mamma, vad väger jag?
Hon hade ingen koll och det var på ett sätt skönt.

Under en period i mitt liv led jag av ätstörningar MEN det jag åt åt jag framför mina tjejer. Jag ville inte att mitt sjuka beteende skulle smitta av sig på dem. När jag sökte hjälp så åt jag medicinen bara för att den hade hungerskänslor om biverkning och det funkade för att komma igång med ätandet igen.

Om man har en familjemedlem som alltid bantar skickar det fel signaler.
Ät rätt och rör på dig. Det finns inga mirakelkurer!

Nu har jag snart 2 tonårs tjejer och jag kommer att fortsätta kämpa för att ge dem sunda värderingar när det gäller mat. Då menar jag inte A la Anna Skipper med en massa bönor och tjaffs. Det är säkert jätte bra men vem orkar och har råd?!

OCH om någon undrar... NEJ jag har inte alltid varit smal. När jag var 25 vägde jag 10 kg mer än idag...

//J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar