onsdag 14 september 2011

Egna ord

Mina barn har en förmåga att hitta på egna ord som är riktigt charmig.

Ett exempel som yngsta dottern har kommit på är t ex "matnödig" = hungrig.
Riktigt fiffigt eller hur?

Sonen har myntat utrycket "blundarglad" = man ler stort och blundar samtidigt.
Ja, det är precis så gulligt som det låter!

I den här familjen har vi varit ganska förskonade från att barnen svär. Det är skönt.
Jag har dock svårt att kontrollera utrycken emmellanåt och det kan undslippa ett kvinnligt könsord när jag slår mig eller tappar något.
Ja jag vet att det är förkastligt!
Men fick ett bra tips av en annan mamma. När man i stundens hetta låter undslippa de två första bokstäverna kan man snabbt ändra ändelsen till ett mer passande ord och som faktiskt har en del kraft i sig utan att vara obscent.

Scenariot är som följer:
Jag går in i köket, sparkar tån i något och skriker: - FI.........konsååååååååss.
Prova själv om du lider av åkomman "Ful i mun" som jag gör.

Lillkillen frågade mig i går om man fick säga: Satannnan för det hade hans kompis sagt att man inte fick.

Vad svarar man då? Jag vet ju vad han syftade på men vill ju inte rätta honom och säga:
Nej raring, det heter Satan!

Dagens tankenöt allstå.

Hej hopp gummis...p!



Googlade på svärord och bilder och fick upp denna tatuering! Ett något udda motiv, eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar