måndag 11 juli 2011

FI - Feministiskt initiativ

Nu ni, nu ska jag snacka allvar ;O)

Vem är det som förtrycker kvinnor mest? Jo vi kvinnor själva!
Vi ojar oss ofta över hur elaka barn kan vara mot varandra men vi kvinnor kan vara rätt grymma vi också.
Jag är med i denna förtryckarsekt erkänner jag. Är inte bättre än någon annan men jag borde lära mig att föregå med gott exempel.
För ett par år sedan hörde jag en stå upp komiker, Kerstin Bäck tala om just detta.
Visst, hon gjorde något kul av det men det fins ändå något allvarligt i botten.
Hon pratade om detta att vi kvinnor alltid kommenterar ex varandras kläder. Hur många gånger har ni t ex hört en man säga om någon av sina likar:
- Ah men gud vad har killen på sig egentligen. Alltså med den midjan borde han verkligen tänka på att ha en annan skjorta!
Varför håller vi på så här tjejer? Jag har faktiskt inga bra svar...

En annan fundering är varför det alltid är tjejer på omslaget till kvinnotidningar? Männen har ju inte bilder på män på sina tidningar, de har också tjejer, bilar eller fiskare. Varför kan inte ex Elle ha en bild på någon trevlig man eler en urläcker väska?

Det finns ju en anledning till att våra sjuåringar börjar väga sig och banta och den hittar vi hos oss själva.
Om du som kvinna ofta bantar och inte har ett sunt förhållande till mat är det svårt att få sina barn att ha det.
Barn gör som vi gör och inte som vi säger eller hur?

Något annat som jag tycker att vi kvinnor borde sluta med (jag gör det faktiskt inte) är att ge falska komplimanger. Om du inte tycker att arbetskollegan blev snygg i håret så säg hellre ingenting än att ljuga.
Tro mig, det är bättre att ge färre komplinganger som är ärliga än att ge fler som är falska!

Så DU kvinna. Gör en medsyster glad och ge en ärlig komplinang som helst inte är utseende betingad så har du styrkt en kvinna. Om denna kvinna sen blir inspirerad och kanske i sin tur fortsätter så har vi startat en liten minirörelse av komplimanggivande och stärkande handlingar.
Tänk vad mer positivt en gnälliga och taskiga kommentarer om kvinnors utseende!!

"En person kan inte göra allt, men alla kan göra något."

Kram J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar