tisdag 6 december 2011

Spam & virus

Jag har alltid undrat över detta fenomen. För er som inte vet så är det massutskick med sk skräppost som innehåller virus som förstör datorer.

Tänk om alla dessa människor som pysslar med detta kunde ägna denna kreativa ådra till att göra gott istället. De måste ju ha nått innanför pannbenet för att kunna åstadkomma sina "alster".

Förundras också över den kategori människor som går på dessa mail. I alla fall när de kommer i former som:

Kära fru. Du är den sista arvingen till shejk Mohammed Ahkbara Masched. Skicka oss dina kontouppgifter så sätter vi in 100.000 US dollar på ditt konto.

Eller:

Swedish
========
Business Proposal
=================
Jag har affärsförslag för er värda miljontals dollar, kontakta mig på min privata e-post: songlile1951@msn.com för mer information.
Vänliga hälsningar,
Mr.Song Lile.
Privata e-post: songlile1951@msn.com
Telefon:   +852-9534-8675  

Eller:

Hi,

My name is Elena and I live into Rusia. I have little daughter, but don't have a husband.
In result of crisis recently I losted job and cannot pay the bills for heating our home anymore.
We urgent need oven because winter coming and temperature in our home is now very cold.
We forced to sleep in old sleeping bags.
If you have old moveable wood burner and you don't using it, I pray you can gift it to us and organize transport of it to our adress.
I send this message from public library and I am hope for your answer.
Elena.


Jag kan i ärlighetens namn säga att det var ett mail jag skulle kunnat gå på om jag hade druckit öl. Det kom ett mail som påstod att jag vunnit en tävling med Heineken och att jag skulle skicka mina uppgifter.

Men vi får väl vara tacksamma för att de männsikor som gör detta lägger ner mer krut på själva viruset är n själva förpackningen.




Med godhet

/J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar